Recenzja Grand Theft Auto V

Seria Grand Theft Auto od swoich początków ma za sobą spore grono fanów. Tym razem przyszło nam bliżej przyjrzeć się tytułowi Rockstar sygnowanym numerem V. O GTA V na konsole PS4 na większą skalę po raz pierwszy usłyszeliśmy podczas targów E3 w 2013 roku. Gra na nowych konsolach oferuje przede wszystkim lepszą oprawę graficzną, nowy system zniszczeń, większą ilość misji, zwiększenie ilości graczy na jednym serwerze GTA Online oraz masę innych dodatków. Po swojej premierze na konsole PS3 oraz Xbox 360 gra pobiła rekordy sprzedaży (później pobity przez COD Ghosts), oraz zebrała wysokie oceny od recenzentów. Czy gra utrzymała swój poziom, możecie przekonać się z tej recenzji. Gra miała swoją premierę 18 listopada razem z wszystkimi poprzednimi DLC, które otrzymaliśmy w zestawie.

Single Player – niezmiennie mocny w serii

W trybie dla pojedynczego gracza gra przedstawia historię trzech osób: Michaela, Trevora i Franklina. Michael, najbogatszy z nich z początku żyje spokojnie po rozłączeniu się od grupy przestępczej i udziale w programie ochrony świadków. Trevor, żyjący na przedmieściach człowiek na skraju szaleństwa, niegdyś współpracujący z Michaelem para się handlem metamfetaminą, bronią i innymi czarnymi robotami. Franklin z gangsterskiej dzielnicy Los Santos, który dorwał pracę przy konfiskowaniu niespłaconych samochodów, stara się rozpocząć swoją przygodę w gangu. Całość fabuły przenosi nas na początku dziesięć lat wstecz do nieudanego skoku, po którym była ekipa Michaela i Trevora została rozbita, a oni sami rozdzieleni.

Trzech protagonistów rozpoczyna swoją współpracę przez przypadkowy zbieg okoliczności i niekoniecznie z własnej woli. Podczas historii drużyna będzie napadać na banki, wykonywać zlecenia dla agentów FIB oraz konkurować z wrogimi gangami w mieście. Całość świetnie napisanej historii doprowadza nas do widowiskowego końca kariery trzech rabusiów po ostatnim wielkim skoku. Całość trybu fabularnego rozwija się dość powoli, co jednak nie nudzi i pozwala dłużej bawić się podczas samotnej gry. Podczas gry możemy w dowolnej chwili przełączać się między bohaterami, co często podczas wykonywania misji pozwala robić je z różnych perspektyw, na przykład zamiast atakować 50 wrogów na polu walki możemy osłaniać drużynę inną postacią. Dodatkowe misje polegające na przygotowaniach do napadu polegające na przykład na zdobyciu uzbrojenia potrzebnego do napadu lub samochodu do ucieczki po nim tylko dodają grze uroku. Całość historii jest niezwykle spójna, a dialogi i żarty są na prawdę świetne. Osobiście gdybym miał ocenić samą historię dostała by ona najwyższą ocenę, ale zostało jeszcze sporo innych czynników…

Mechanika gry Grand Theft Auto V GTA5

W nowej wersji gra oferuje nam miedzy innymi ulepszony system zniszczeń, jednak grający pierwszy raz na nowej konsoli nie będą mieli porównania. Samochody niestety nie zawsze zachowują się w taki sposób w jaki oczekujemy, zdarza się, że pojazd zachowuje się jakby prawie nic nie ważył unosząc się prawie bezwładnie po małym wyskoku, a zderzenie ze sporą szybkością powoduje jedynie nieznaczne jego uszkodzenie. Model jazdy można porównać do czegoś pomiędzy Saints Row 3, a jednym z nowszych Need For Speed. Zdarza się również, że masa samochodów zachowuje się w taki sam sposób, na przykład jeżdżąc z tą samą szybkością i mając taką samą skrętność, a jedynymi różnicami między nimi jest ich wygląd.

Model strzelania jest zadowalający, zróżnicowanie broni i jej modyfikacje pozwalają na zabawę nimi w taki sposób, w jaki lubimy. Jedyne ustawienie które zaczyna nam przeszkadzać w miarę gry jest nieco irytujące automatyczne celowanie, które polecam wyłączyć po zapoznaniu się z modelem strzelania w grze.

Gra pozwala nam na rozwój swoich postaci zarówno w trybie dla pojedynczego jak i wielu graczy, w miarę posługiwania się broniami, jazdą samochodem, biegania sprintem lub podobnych czynności wzrasta nasz poziom posługiwania się danym sprzętem lub nasza kondycja. Dodaje to kolejne godziny gry, w których fani będą próbowali rozwinąć swoją postać we wszystkich aspektach do maksymalnego poziomu.

Tryb FPP oraz oprawa graficzna

gta5 ps4

W grze został wprowadzony tryb pierwszoosobowy, do którego możemy przełączyć się w dowolnej chwili tworząc z niej typowego FPS’a. Nie możemy przełączać się jedynie podczas cutscenek. W opcjach gry możemy ustawić, czy przewroty oraz chowanie się za przeszkodami również będzie pokazywane w pierwszej osobie. Telefon przestał być płaską teksturą, teraz jest modelem 3D, bronie i wnętrza samochodów zyskały lepszy wygląd oraz nowe animacje. Jedyną problematyczną rzeczą w tym trybie jest kierowanie samochodem, szczególnie podczas pościgów. Lusterka nie pokazują nic pokazują nam zamgloną teksturę, więc musimy obracać się, żeby poznać pozycję ścigających nas policjantów co z kolei stwarza problemy.

Grafika w grze potrafi nas nie raz zaskoczyć, co udowadniają nam malownicze lokacje i dopracowane tekstury modeli w grze. Na przedmieściach Los Santos możemy zobaczyć wzgórza prawie w całości pokryte trawą, co również powinno być wyzwaniem dla stabilności gry. Podczas rozgrywki grze nie zdarza się tracić ilości klatek na sekundę podczas normalnej gry, zdarza się to jedynie podczas przemierzania miasta ze sporą prędkością, kiedy muszą generować się nowe modele.

W GTA V od premiery na starsze konsole pojawiła się masa nowych utworów w radiach, których możemy słuchać podczas kierowania pojazdami. Pojazdy oraz bronie wydają dopracowane i ładnie brzmiące odgłosy. Również soundtrack nie zostaje w tyle, budując nastrój odpowiednią muzyką w zależności od sytuacji w której się znajdziemy. Dubbing również jest świetnie wykonany dodając dialogom charakteru.

GTA Online – kolejne godziny gry

GTA Online to tryb wieloosobowy dla GTA V. Możemy tutaj między innymi zdobywać doświadczenie i poprawiać statystyki swojej postaci stworzonej przez nas w kreatorze, wszystko to wspólnie ze swoimi znajomymi. Gra oferuje nam w rozgrywce wieloosobowej możliwości napadów na sklepy, wyścigów, potyczek z pozostałymi graczami i oczywiście swobodnej rozgrywki, która jeśli mamy kilku znajomych może nas wciągnąć na setki godzin gry. Po doświadczeniach studia z poprzednią wersją stworzyli jej stabilniejszą wersję, z możliwością podłączenia do 30 graczy na jeden serwer. Wszystko działa dość dobrze, wyjątki zdarzają się jedynie przy ponad 20 graczach, gdzie czasem możemy zauważyć problemy z synchronizacją gry (szczególnie NPC jeżdżący samochodami). Nie jest to jednak zbyt uciążliwe i nadal pozwala cieszyć się rozgrywką. W trybie wieloosobowym statystyki postaci działają podobnie jak w trybie dla jednego gracza, dostępna jest również statystyka nazwana stanem psychicznym, która wzrasta negatywnie w przypadku zabijania napotkanych graczy. Osoba ze złym stanem psychicznym będzie częściej zabijana przez innych, ponieważ dostaną oni większą nagrodę za zneutralizowanie takiego gracza.

Moje osobiste doznania i odczucia

Gra zyskała u mnie pozytywną ocenę ze względu przede wszystkim na świetnie napisany scenariusz, dobre dialogi i żarty. Spójna całość gry zwieńczona 42 minutami napisów była wyczerpująca, a GTA Online w którym mogę pobawić się wspólnie ze znajomymi stwarza niewyobrażalne możliwości, o ile jesteśmy kreatywni i potrafimy wykorzystać świat dostępny w grze. GTA V w mojej ocenie śmiało może osiągnąć swój sukces po raz drugi, a Rockstar ma powody do świętowania. Rok przerwy po premierze na starsze konsole zaowocowało większym doświadczeniem studia, co doskonale widać w grze, zupełnie jakby była stworzona właśnie dla tej platformy.

Dodaj komentarz

Ten Miesiąc: